سهام DoorDash در اولین بورس سهام 78٪ جهش کرد


آنچه هنوز مشخص نیست این است که آیا DoorDash می تواند حرکت را حفظ کند ، حتی اگر تقاضا برای عرضه در جهان پس از همه گیری کاهش یابد.

این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو 3.4 میلیارد دلار از این پیشنهاد جمع آوری کرده است. بعد از اینکه DoorDash اواخر روز سه شنبه آنها را 102 دلار ارزیابی کرد ، سهام 78٪ جهش کرد و در 182 دلار باز شد. قیمت افتتاحیه توسط این شرکت که با نماد DASH معامله می شود ، حدود 58 میلیارد دلار برآورد شد.

DoorDash در سال 2013 متولد شد که مدیر عامل شرکت Tony Sue و برخی از همکلاسی های دانشگاه استنفورد یک وب سایت ایجاد کردند و منوهای محلی را منتشر کردند. چند ساعت بعد اولین سفارشم را دریافت کردم: یک پد تایلندی با میگو و یک طرف غلطک فنری.

از آن زمان به بعد ، مشتریان بیش از 900 میلیون سفارش داده اند. DoorDash در حال حاضر تحویل 390،000 خرده فروش در ایالات متحده ، کانادا و استرالیا را ارائه می دهد. با پشتیبانی این سرویس 1 میلیون راننده تحویل کالا مستقل هستند و کارمندان DoorDash محسوب نمی شوند.

به دلیل تمایل روزافزون مشتریان به غذا خوردن در خانه ، DoorDash پیش از همه گیری در حال رشد بود. در فاصله سال های 2018 تا 2019 ، درآمد آن سه برابر شده و به 885 میلیون دلار رسیده است.

اما سفارشات قفل و بستن اتاق ناهارخوری داخلی ، DoorDash را برای بسیاری از رستوران ها و غذاخوری ها ضروری ساخته است. DoorDash درآمد خود را فقط در 9 ماهه سال 2020 1.9 میلیارد دلار اعلام کرد.

رشد شرکت بدون درد سر نبود. DoorDash از ابتدای تأسیس خود هر ساله ضرر می کند و دلیل آن را هزینه توسعه سیستم عامل خود و گسترش آن به بازارهای جدید می داند. وی سال گذشته 410 میلیون دلار برای خرید خاویار ، یک رقیب معتبر هزینه کرد.

DoorDash در سال 2019 ضرر خالص 667 میلیون دلاری داشت و در 9 ماه نخست سال 2020 149 میلیون دلار ضرر کرد. این شرکت در سه ماهه دوم سال جاری 23 میلیون دلار سود کسب کرد ، اما در سومین بار 43 میلیون دلار ضرر به دنبال داشت. ربع.

DoorDash اکنون 50٪ از بازار عرضه مواد غذایی ایالات متحده را کنترل می کند. رقیب اصلی آن ، Uber Eats ، 26٪ را کنترل می کند ، در حالی که GrubHub 16٪ را در اختیار دارد. این یک تغییر نسبت به سال 2018 است ، زمانی که GrubHub با 39٪ سهم رهبر بازار بود و DoorDash 17٪ را در اختیار داشت.

DoorDash با تمرکز بر حومه شهرها و شهرهای کوچکتر به جلو حرکت کرد ، در حالی که رقبای آن عمدتا در شهرهای بزرگ باقی مانده بودند ، مارک اشمولیک ، تحلیلگر برنشتاین گفت. افراد مشکوک فکر می کردند که با کاهش تقاضا ، اقتصاد تأمین غذا در مناطق کم تراکم از بین خواهد رفت. شمولیک گفت ، اما خانواده های حومه سفارشات بیشتری می دهند و رانندگان با ترافیک و پارکینگ قابل پیش بینی تری روبرو می شوند تا بتوانند با بازدهی بیشتری تحویل دهند.

تحلیلگر دیویدسون ، تام وایت ، که دارای رتبه خرید DoorDash است ، می گوید که سودهای شدید این شرکت در سهم بازار و فرصت های آینده ، از جمله مواد غذایی و خرده فروشی ، بیش از خطر رشد کندتر پس از همه گیری است. ناپدید شدن. وایت می گوید DoorDash همچنین بیشترین تنوع را در لیست های خود دارد و کمتر در معرض رستوران های زنجیره ای قرار می گیرد.

برخی از رستوران های مستقل منتقدان جدی این شرکت هستند و می گویند کمیسیون های آن – که می تواند به 30 درصد برسد – بسیار زیاد هستند. DoorDash می گوید که این امر در حال کاهش کارمزد برای کوچکترین رستوران ها در طی یک بیماری همه گیر است ، اما احتمالاً هزینه ها همچنان به عنوان یک مشکل باقی می مانند.

چندین شهر از جمله نیویورک و شیکاگو و همچنین ایالت های نیوجرسی و واشنگتن هزینه هایی را که تأمین کنندگان می توانند از رستوران ها بگیرند به طور موقت محدود کرده اند. DoorDash می گوید این محدودیت ها آن را مجبور به شارژ بیشتر کاربران می کند.

برخی از رستوران ها برای تهیه زایمان خود با هم ترکیب می شوند. حدود 25 رستوران در DC To-Gogo ثبت نام کرده اند که یکی از این تلاش ها در واشنگتن است. اما رستوران های دیگر آشپزخانه های مجازی یا “آشپزخانه ارواح” ایجاد کرده اند و کاملاً به زایمان تسلیم می شوند.

سو ، که هنگام بزرگ شدن ظرف های خود را در یک رستوران چینی شستشو می دهد ، اصرار دارد که DoorDash در تلاش است تا به مشاغل کوچک کمک کند تا در دنیایی که مصرف کنندگان راحتی تحویل مبتنی بر برنامه را دارند رقابت کنند.

سو در بیانیه ای قبل از IPO نوشت: “كمك به شركت های تولید آجر در این زمان های سریع تغییر ، رقابت ، موفقیت و پیشرفت است.

ریک کاماک ، رئیس رستوران و مدیریت آشپزی در انستیتوی آموزش آشپزی ، گفت که رستوران ها و شرکت های تحویل غذا هنوز در تلاشند اقتصاد زایمان را درک کنند.

وی گفت: “آنها همچنین نمی دانند كه چگونه در این دنیا پول بدست آورند و با این وجود ما آنها را تحت فشار قرار می دهیم كه پول كمتری خرج كنند.”

DoorDash همچنین گرما از رانندگان گرفت. ماه گذشته ، او موافقت کرد 2.5 میلیون دلار – بیشتر این مبلغ به رانندگان در واشنگتن – بپردازد تا یک دادخواست ادعا کند که مشتریان را درباره سیاست لرزش خود گمراه کرده است. طبق الگوی پرداخت قدیمی ، مشاوره در حقوق پایه رانندگان لحاظ می شود.

اما DoorDash در نوامبر برنده شد وقتی رای دهندگان در کالیفرنیا تصمیم گرفتند که کارگران کنسرت ، که رانندگان Uber نیز شامل آنها هستند ، باید به عنوان مجریان مستقل طبقه بندی شوند. قانون گذاران کالیفرنیایی سعی کرده بودند شرکت ها را مجبور کنند این کارگران را به عنوان کارمندان تمام عیار در نظر بگیرند و مزایایی مانند مراقبت های بهداشتی را برای آنها فراهم کنند.


منبع: stop-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>